Event
L'evento musicale dell'anno è frutto di una collaborazione al 100% reggiana: artista, location e impianto sonoro all'avanguardia, per un totale di 2 milioni di watt.
Reggio Emilia si prepara per la grande festa di sabato 19 settembre, quando da tutt’Italia accorreranno al Campovolo per assistere a quello che sarà il concerto più lungo della carriera di Ligabue, uno spettacolare evento celebrativo dei 25 anni di carriera del rocker reggiano.
Reggiano l’artista, reggiana la location, reggiano anche l’impianto sonoro. Per l’area del concerto, pari a circa 240 mila metri quadri, è stato sviluppato un sistema audio di portata impressionante firmato RCF. Ci vorranno 2 milioni di watt di potenza per garantire al pubblico una qualità del suono eccellente ed omogenea, fino all’ultimissima fila, come assicurano i tecnici che da giorni stanno lavorando al Campovolo per garantire la perfetta riuscita dell’evento.
I diffusori scelti sono quelli della serie Touring and Theatre (TT+), il top di gamma di RCF: si tratta di prodotti innovativi ad altissima definizione sonora, creati usando tecnologie audio all’avanguardia. RCF, fondata a Reggio Emilia nel lontano 1949, fa della costante innovazione tecnologica il proprio cavallo di battaglia sullo scenario competitivo italiano e internazionale, ed è una realtà imprenditoriale leader nel proprio settore. Come il Liga, una vera e propria gloria reggiana.
La collaborazione fra i due “concittadini” è ormai di lunga data, supportata dal contributo fondamentale di Willy Gubellini della rental company Nuovo Service, che assicura standard di produzione di prim’ordine. Nel 2012 RCF accompagnò il cantante nella prestigiosa location della Royal Albert Hall di Londra, per una serie di concerti che venne replicata anche l’anno successivo. Sempre nel 2013 il Liga si esibì a Verona nelle indimenticabili e suggestive “Sette Notti in Arena” col supporto dei diffusori della serie TT+. Di nuovo insieme nel 2014 durante il tour Mondovisione, amplificato da RCF in tutte le date italiane. Il management e l’artista hanno richiesto di personalizzare l’aspetto delle casse, anziché il classico nero.
Sabato 19 settembre i cancelli apriranno alle 8 del mattino, mentre l’inizio del concerto è previsto per le 20:30. E’ grande l’emozione che accompagna l’evento, non solo da parte dei fan, ma anche di tutti coloro che hanno contribuito col proprio lavoro alla realizzazione di questa grande festa. Non possiamo fare altro che augurare a tutti buon divertimento, e un felice 25esimo anniversario a Ligabue.
Event
I sistemi audio digitali di RCF per la gestione e diffusione di musica di sottofondo, annunci di evacuazione ed emergenza a norma EN 54-16 sono stati installati in una decina di padiglioni dell’Expo e nelle aree comuni del Children Park e dell’Open Air Theater, dove si è svolta la spettacolare cerimonia di inaugurazione lo scorso 1 maggio.
Il sistema DXT 9000, composto da una matrice digitale configurabile con instradamento degli 8 ingressi verso qualsiasi canale di uscita, è in funzione nei padiglioni di Belgio, Cile, Francia e Germania. Con 2500 W di potenza installati, il padiglione tedesco ospita il più importante impianto RCF presente all’Expo. Anche l’Open Air Theater, il grande spazio dedicato a concerti e spettacoli all’aperto, con una capienza di circa 11 mila persone, ha adottato il DXT 9000 per l’evacuazione delle aree comuni e dei camerini.
Il padiglione della Svizzera e il Children Park sono stati realizzati con sistema DXT 7000, che grazie alla sua matrice digitale con 8 amplificatori da 80 W bene si adatta alle richieste delle due installazioni. Il Children Park è un’ampia area all’aperto, dedicata al gioco e all’esplorazione da parte dei bambini, che possono in questo modo familiarizzare con i temi dell’Expo. I diffusori a tromba RCF HD 21EN sono stati installati nel colorato e spettacolare parco giochi poiché sono la soluzione più adatta per le installazioni all’aperto, come dimostrato dalla certificazione con grado di protezione IP 66.
Nei padiglioni di Azerbaigian, Moldavia, Principato di Monaco, Austria e Vietnam troviamo il sistema DXT 3000, il più recente delle matrici digitali di RCF per uso evacuazione vocale. La specificità del sistema sta nel montaggio a parete, che lo rende la soluzione ideale per installazioni in locali di piccole o medie dimensioni, da progettare con una potenza audio massima di 250 W.
Tutte le centrali installate nei locali tecnici dei padiglioni permettono di effettuare sia chiamate separate per le aree indipendenti, che annunci vocali generali nell’intero padiglione, in italiano e inglese. I messaggi di evacuazione a norma EN 54-16 sono programmati per essere trasmessi automaticamente in caso di bisogno in tutta l’area del padiglione. I due gruppi di alimentazione a norma EN 54-4 (modelli PS 4048 e PS 6048) assicurano un corretto funzionamento delle centrali anche in caso di interruzioni dell’alimentazione elettrica principale, rispettando le specifiche richieste dalla normativa di settore.
Il team di RCF ha fornito il servizio di attivazione delle centrali in maniera personalizzata e con la possibilità di inserire richieste specifiche di programmazione, come ad esempio musica di sottofondo o separazione dei padiglioni in aree distinte, nel rispetto della norma UNI ISO 7240-19.
Event
For more than 100 years the family-run Tennants Auctioneers have been hosting international sales from three dedicated rooms at Leyburn in Yorkshire.
But several years ago company chairman, Rodney Tennant, the third generation of the family, decided to expand the operation into a world class events centre by adding a wing that would give the building, set in spacious grounds in the Yorkshire Dales, three times the capacity (and cost £9m to realise).
In addition to the multipurpose 550-capacity Garden Rooms that could serve as a banqueting, concert and theatre space, the new wing would also incorporate new restaurants, lecture and seminar rooms and exhibition space.
He contacted Mark Parker of AV Matrix, based at nearby Wetherby, who knows the building implicitly after fitting out the original building when with his previous company. As on that occasion, he managed to source most of his loudspeaker requirements from the catalogue of RCF, one of his preferred long-term suppliers.
“I was conscious of budget, and the price to performance ratio had to be exactly right, and the speakers unobtrusive,” he said. Ticking those particular boxes he was able to specify RCF’s powerful C-series Acustica for the main ballroom/function room and between 70-80 PL 8X 8” + 1” flush mount coaxial ceiling speakers on a distributed system through many of the 16 zones into which the venue is divided.
While the sweeping staircase leads upstairs to viewing areas, a mezzanine gallery and three first floor meeting/seminar rooms, a roof terrace, private dining room and viewing gallery, downstairs are a dedicated restaurant, café and original sale rooms. However, the piéce de rèsistance is The Garden Rooms. With the partitions removed, this can open out into the adjoining Fountain and Versailles Rooms when the space can function in full concert mode.
In specifying a full sound, stage lighting and video package, with a contract value of £130K, Mark Parker knew that each of the many rooms had to communicate with any other, and that any signal source had to be routable via the processor to any destination.
“We worked with the M&E consultants and put a full cable spec together, including coax, SDI, 4-way audio and two CAT5 to every room and every TV position,” he explained.
To serve the many functions scheduled for The Garden Rooms are two pairs of RCF Acustica Compact C5212-64 (60° x 40°) and eight C3110-96 wall mounted distributed delay speakers and two S8018 MkII single 18in Acustica subs — part of an industry standard concert spec. Driving this system are RCF HPS 1500 (2 x 750W) and HPS 2500 (2 x 1400W) amplifiers.
Meanwhile, two RCF L-Pad 12CX 12-channel portable mixers (with effects) have been built into portable racks for manual mic mixing around the facility.
Up on the new outside terrace AV Matrix have installed eight of RCF’s IP55-rated indoor/outdoor MQ80P Indoor/Outdoor 2-way horn loaded speakers for background music and public address.
Explaining his choice of RCF products, Mark Parker states, “We’ve used Acustica many times over the years and installed them successfully in nightclubs and cabaret clubs. It’s a small footprint product for the sound it produces and it’s important that in addition to their excellent active speakers, RCF still offers a good quality passive solution — and one that is significantly less expensive than comparable models.
“The ceiling speakers offer extremely good value and the exterior speakers are simple and unobtrusive.”
The entire installation operates under Philips Control 4 with individual room touch control via iPod Touch — which enabled the installer to simply reconfigure the room settings as required.
Summing up, RCF’s Northern Sales Manager, Mick Butler says, “The quality of AV Matrix’s work is exemplary, and the profile this gives to RCF cannot be overstated.”
Adding his own endorsement, Rodney Tennant stated, “We never had any doubt that Mark and his team from AV Matrix would provide us with sound and light systems of the highest standard.
“The space we designed had all the potential to be a top venue but this only became a reality with AV’s input throughout the design and build process. The sound and lighting systems that they have installed are so complex that they have taken the space from a ‘good’, to a top class venue suitable for international musical and stage productions.
“AV Matrix have been an integral part of making The Garden Rooms at Tennants what it is today and we look forward to working with them in the future.”
Going forward, the new-look facility will now be administered by the fourth generation of the family, as Rodney Tennant has passed the operation down to this three daughters, Caroline, Alison and Jane.
Event
For more than 100 years the family-run Tennants Auctioneers have been hosting international sales from three dedicated rooms at Leyburn in Yorkshire.
But several years ago company chairman, Rodney Tennant, the third generation of the family, decided to expand the operation into a world class events centre by adding a wing that would give the building, set in spacious grounds in the Yorkshire Dales, three times the capacity (and cost £9m to realise).
In addition to the multipurpose 550-capacity Garden Rooms that could serve as a banqueting, concert and theatre space, the new wing would also incorporate new restaurants, lecture and seminar rooms and exhibition space.
He contacted Mark Parker of AV Matrix, based at nearby Wetherby, who knows the building implicitly after fitting out the original building when with his previous company. As on that occasion, he managed to source most of his loudspeaker requirements from the catalogue of RCF, one of his preferred long-term suppliers.
“I was conscious of budget, and the price to performance ratio had to be exactly right, and the speakers unobtrusive,” he said. Ticking those particular boxes he was able to specify RCF’s powerful C-series Acustica for the main ballroom/function room and between 70-80 PL 8X 8” + 1” flush mount coaxial ceiling speakers on a distributed system through many of the 16 zones into which the venue is divided.
While the sweeping staircase leads upstairs to viewing areas, a mezzanine gallery and three first floor meeting/seminar rooms, a roof terrace, private dining room and viewing gallery, downstairs are a dedicated restaurant, café and original sale rooms. However, the piéce de rèsistance is The Garden Rooms. With the partitions removed, this can open out into the adjoining Fountain and Versailles Rooms when the space can function in full concert mode.
In specifying a full sound, stage lighting and video package, with a contract value of £130K, Mark Parker knew that each of the many rooms had to communicate with any other, and that any signal source had to be routable via the processor to any destination.
“We worked with the M&E consultants and put a full cable spec together, including coax, SDI, 4-way audio and two CAT5 to every room and every TV position,” he explained.
To serve the many functions scheduled for The Garden Rooms are two pairs of RCF Acustica Compact C5212-64 (60° x 40°) and eight C3110-96 wall mounted distributed delay speakers and two S8018 MkII single 18in Acustica subs — part of an industry standard concert spec. Driving this system are RCF HPS 1500 (2 x 750W) and HPS 2500 (2 x 1400W) amplifiers.
Meanwhile, two RCF L-Pad 12CX 12-channel portable mixers (with effects) have been built into portable racks for manual mic mixing around the facility.
Up on the new outside terrace AV Matrix have installed eight of RCF’s IP55-rated indoor/outdoor MQ80P Indoor/Outdoor 2-way horn loaded speakers for background music and public address.
Explaining his choice of RCF products, Mark Parker states, “We’ve used Acustica many times over the years and installed them successfully in nightclubs and cabaret clubs. It’s a small footprint product for the sound it produces and it’s important that in addition to their excellent active speakers, RCF still offers a good quality passive solution — and one that is significantly less expensive than comparable models.
“The ceiling speakers offer extremely good value and the exterior speakers are simple and unobtrusive.”
The entire installation operates under Philips Control 4 with individual room touch control via iPod Touch — which enabled the installer to simply reconfigure the room settings as required.
Summing up, RCF’s Northern Sales Manager, Mick Butler says, “The quality of AV Matrix’s work is exemplary, and the profile this gives to RCF cannot be overstated.”
Adding his own endorsement, Rodney Tennant stated, “We never had any doubt that Mark and his team from AV Matrix would provide us with sound and light systems of the highest standard.
“The space we designed had all the potential to be a top venue but this only became a reality with AV’s input throughout the design and build process. The sound and lighting systems that they have installed are so complex that they have taken the space from a ‘good’, to a top class venue suitable for international musical and stage productions.
“AV Matrix have been an integral part of making The Garden Rooms at Tennants what it is today and we look forward to working with them in the future.”
Going forward, the new-look facility will now be administered by the fourth generation of the family, as Rodney Tennant has passed the operation down to this three daughters, Caroline, Alison and Jane.
Event
The Vienna City Marathon was held this year on April 12th, attracting over 42000 runners from all over to world to compete on a carefully planned track among Vienna’s most beautiful monuments, and supported by the excited cheer of the crowd. The audio system for the whole event was provided by local company Yoursolutions with RCF Touring and Theatre Series products, that were placed in various points throughout the 42 km of the itinerary.
Starting in Vienna International Centre, the marathon’s route crosses the Danube and gets to the green urban oasis of the Prater Park. Then it keeps running along the Danube’s canal until Ring Road, it continues from the State Opera until the Schonbrunn Palace, goes back towards the Ring and the Prater and ends at the finish line in Heldenplatz.
The start and finish of the marathon were equipped with 7 units of TTL55-A, 24 units of TTL33-A active three-way line array module, and 7 units of TTS36-A active high power subwoofer. RCF TT+ Series products were also placed in several intermediate points – namely TT22-A II and TT1-A active speakers, TTL31-A active line arrays, as well as TTS36-AS and TTS18-A active subwoofers. Moreover, a total of 52 units of RCF ART 312-A active three-way speaker were used to provide additional sound reinforcement for the public.
“We have been using RCF’s products since 2007,” states Heinrich Schiller, CEO of Yoursolution. “Behind our choice for the Vienna Marathon there is a genuine trust in the company’s wide range of products, that is able to offer solutions to diverse needs with great sound reproduction and reliability.”
Installation
RCF D Line speakers were installed in the recently opened Epica nightclub in Okinawa, Japan.
Okinawa is the southernmost prefecture of Japan. It is warm all year round and attracts thousands of visitors each year thanks to its subtropical climate, green islands and touristic attractions. It is also an influential economical and industrial area for the whole country. Epica Okinawa nightclub opened in the prefecture’s capital city Naha in summer 2015. It is one of the largest nightclubs in the area, with a dancefloor more than 1000 square meters large, and strategically located only a few steps away from the famous sightseeing spot of International Street. The nightclub usually hosts about 1000 visitors per night during the weekend. Customers enjoy a cutting-edge interpretation of the latest trends in video and lighting, a large-sized LED screen and gorgeous VIP rooms. Several famous DJs, artists and entertainers were invited to the opening event starting from July 18th and lasting for 10 days. More than 2200 people attended the opening night on the first day.
The newly installed audio system includes 6 units (per side) of RCF HDL 20-A active line array in flying configuration on stage, and 4 stacked HDL 18-AS subwoofers per side. For an enhanced reproduction of low frequencies 2 additional HDL 18-AS subwoofers were installed under the bar counter right in front of the stage, on the other side of the dancefloor. Finally, the DJ booth is equipped with an RCF NX 12-SMA stage monitor and a NX S21-A active high-power subwoofer.
Despite its compact appearance, the HDL 18-AS is an extremely powerful subwoofer and left the artists very satisfied after the opening of Epica. The NX-12 SMA stage monitor and NXS 21-A subwoofer were praised by local DJs for their acoustic pressure and easiness of monitoring.
Epica Official Website: http://epica.okinawa.jp/
Facebook: https://www.facebook.com/clubepicaokinawa
Corporate
With over 40 years’ experience in providing technical services for the Irish market and beyond, Nolan Sound & Lighting recently extended its four year relationship with RCF by investing in the company’s HDL10-A compact line array.
Company director, Alan Nolan, has sold various brands of loudspeaker over the many years that he has worked in the business. But in RCF he has at last found a brand that is sufficiently versatile to suit all his clients. “The quality and convenience of RCF’s products, particularly the HDL10-A, is what makes them so great,” he says.
Based in Co. Westmeath, the company made its first investment in RCF’s stylish, composite enclosures back in March 2015, purchasing eight elements with a view to using the new rig as a four a side system for small/medium sized shows. They subsequently added a further eight HDL10-A enclosures, which they run with four SUB 8006-AS subwoofers.
“With this configuration we are covered for the majority of shows we do at this time of year,” states Nolan. However, the system size is set to increase further enabling them to have 16 boxes a side, accompanied by further SUB 8006-AS LF enclosures.
The HDL10-A was originally bought specifically due to the increase in attendance at shows by a group for which Nolan Sound provides full production. “Another reason was that it could be broken down in various configurations in order to fit the particular needs of different shows — such as two a side (pole mounted), four a side ground stacked and four to eight a side flown etc.”
Housing two 8in woofers, 2in compression driver, 1400W peak 2-way digital amplifier and powerful DSP processing, the ultra-compact size, unique composite cabinet design and fast rig/derig characteristics, make the HDL 10-A ideal in live sound reinforcement and reliable installed situations.
Aside from the quality of the product, the outstanding relationship that his company has with RCF was a further factor in the decision, he said. “The idea was that we would use and promote RCF as we are a registered supplier of RCF products in the Republic of Ireland.”
However, the use of RCF products by Nolan Sound & Light extends beyond the HDL10-A, as Alan Nolan explains. “Since our affiliation with RCF, we have used different RCF systems, the most recent being RCF TT25-A high power active system with TTS26-A subs.
“This system is ideal for 600-800 people in a concert setting — and it was the quality of this that convinced us to add the larger RCF system to our hire inventory.”
Installation
Lo SkyWay del Monte Bianco è stato fornito di un impianto di evacuazione firmato RCF, col contributo dell’installatore CED Impianti. Per questo capolavoro d’ingegneria è stato utilizzato il sistema digitale RCF DXT 9000 certificato a norma EN54-16.
“Conoscevamo già il DXT 9000,” racconta l’installatore Jacopo Franchin. “La centrale è potente, affidabile e rispetta le normative del settore. E’ stata un’ottima proposta sia dal punto di vista tecnico che commerciale.” L’impianto del Monte Bianco è costituito da tre sistemi indipendenti, una per ogni stazione, ed è diviso in zone separate e corrispondenti alle aree di rivelazione incendi.
Per lo SkyWay sono state scelte 3 unità amplificate di MX 9504, una per ogni livello della nuova funivia. In questo caso i messaggi preregistrati sono in tre lingue, anziché in due come di solito. “In Valle d’Aosta la lingua francese è parificata a quella italiana e lo SkyWay ha un’alta affluenza di pubblico francofono. Per questo il cliente ha richiesto anche il francese” spiega l’installatore. Le unità MX9504 permettono inoltre l’invio simultaneo di più messaggi al fine di poter gestire l’evacuazione ordinata delle diverse aree aperte al pubblico.
Gli amplificatori digitali di potenza sono i modelli RCF UP 9502 e 9504. Il gruppo di alimentazione PS 4048 assicura un’alimentazione permanente per l’impianto DXT 9000 in caso di interruzioni alla rete. Come sorgente sonora è stato specificato il modello RCF MS1033 che integra un riproduttore CD/mp3 e un sintonizzatore radio. Ad esso si affiancano i microfoni della serie RCF BM 9800. “Volevamo un impianto che fosse non solo un buon sistema di evacuazione, ma che permettesse anche un uso più ampio per la diffusione di musica o di messaggi di vario tipo” commenta l’ingegner Petrella di Dimensione Ingenierie, che ha sviluppato il progetto insieme ai tecnici di RCF.
Tre modelli di altoparlanti sono stati scelti in virtù del loro elevato rendimento acustico e della resistenza ai raggi UV e alle intemperie: il proiettore di suono RCF DP1420 EN, il diffusore DU 50EN e il diffusore a tromba HD 21 EN. E’ interessante notare come nel caso delle nuove funivie del Monte Bianco non sia stato seguito il metodo prescrittivo indicato dalla normativa, ma sia stato comunque possibile dimostrarne la conformità con quanto richiesto grazie al tool di simulazione acustica EASE. Il progetto finale prevede un livello medio di pressione sonora superiore di oltre 10 dB rispetto al rumore di sottofondo e rientra quindi nel range stabilito dalla normativa. Lo STI medio di progetto è superiore a 0.5, con piccole variazioni fisiologiche, calcolato su 627 punti di misurazione. Si tratta di un ottimo risultato in termini di chiarezza e intelligibilità del parlato.
Fotografie di Enrico Romanzi
Corporate
RCF has announced a significant expansion of its UK operation, which will add new efficiencies and impetus to the company’s sales drive, as it continues to penetrate new market segments.
Central to the change is the appointment of industry stalwart Miles Brooke — who brings 20 years of experience in pro, commercial and consumer audio within the D&M Group.
Taking up the newly created position of Regional Sales Manager (South) he will focus on Installed Sound/Commercial Audio and Rental & Touring Customers, while Mick Butler will continue to represent RCF in the North of England and Scotland.
After a career dedicated to brand building Denon and Marantz — latterly as National Sales and Marketing Manager with D&M Group’s Professional Division — Miles Brooke brings the perfect pedigree. Prior to the formation of D&M he worked with Denon distributors Hayden Laboratories, a company he joined in 1994. “RCF’s diverse brand portfolio offers exciting challenges in market segments with which I am already familiar — and I look forward to increasing their market share,” he stated.
His arrival will enable the long-serving Dean Davoile to step up to Director of Sales for RCF’s UK office. “We are delighted to have secured the services of Miles as part of this carefully considered restructure, which will not only enable us to give closer support to our customers and sales network, but consolidate in all our core markets.”
Davoile takes up the senior position as Phil Price, who originally set up the RCF UK operation exactly 25 years ago, takes up a new role as RCF International Sales (Voice Evacuation Systems).
“RCF has made considerable investment in designing all new electronics that are fully certified to EN54 standards — which will particularly impact on the DXT 3000 and DXT 9000 digital evacuation systems,” he stated. “I am relishing the opportunity to build on this momentum.”
He added, “We need to identify and work with distribution partners and system integrators specifically within Europe to capitalise on our unique position of being able to offer complete solutions — based on our long heritage in loudspeaker systems and our new EN54 electronics.” All appointments apply with immediate effect.
Event
Anche quest’anno l’arena Santa Giuliana ha ospitato il palco principale di Umbria Jazz, manifestazione di rilievo internazionale che nel 2015 ha raggiunto un successo da record in termini di presenze e di biglietti venduti. L’impianto audio dell’arena è stato realizzato con i prodotti della serie TT+ di RCF, appositamente ideati per grandi eventi live.
Uno degli eventi clou del festival è stata l’esibizione di Lady Gaga insieme a una delle “grandi voci” del jazz statunitense, Tony Bennett, sul palco dell’arena Santa Giuliana il 15 luglio. La collaborazione fra i due musicisti è il frutto di un’amicizia e un connubio artistico iniziati nel 2011, che ha dato origine all’album Cheek to Cheek uscito nel settembre 2014, già vincitore del Grammy Award. L’arena Santa Giuliana ha ospitato sotto lo stesso cielo un pubblico assai eterogeneo, composto da appassionati di jazz di lunga data e giovani ammiratori della camaleontica star del pop. Come ha dichiarato la stessa Lady Gaga sul palco di Umbria Jazz: “Probabilmente vi state chiedendo cosa ci faccia qui”. Eppure le migliaia di fan che si sono accalcate nell’arena Santa Giuliana sono rimaste sorprese ed incantate da una performance che ha visto i due esibirsi ora insieme, ora singolarmente, offrendo un’interpretazione unica di alcuni dei più famosi brani jazz americani e internazionali.
Abbiamo chiesto a Michele Mongiello, PA manager dell’arena Santa Giuliana, di commentare il sistema audio, costituito da 2 cluster di 14 TTL55-A come main principale, 12 TTL33-A II come infill, 18 subwoofer TTS56-A a terra e altri 6 TTL33-A II come sidefill e lipfill, per una copertura ottimale delle primissime file e dei lati.
Anche il palco è tutto RCF, con 8 moduli TTP5-A e 2 subwoofer TTS26-A come stage sidefill, più 16 stage monitor TT25-SMA. Per la batteria, 2 diffusori TT2-A e 2 subwoofer TTS26-A.
D: Michele, come ti è sembrato l’impianto di RCF?
“Sono rimasto positivamente impressionato da tutta la gamma TT+. Il sistema è pratico da montare, facile da utilizzare e semplice da gestire grazie al sistema RDNet. Il suono è bello, corposo.”
D: Parlaci dell’utilizzo che è stato fatto di RDNet.
“Secondo me è un grosso vantaggio. E’ davvero un bel giochino che permette di accedere a ogni singolo diffusore per equalizzarlo, ritardarlo o fare gli aggiustamenti necessari. E’ molto utile nella gestione di un ambiente grande come questo, evitando il proliferare di linee e segnali. Qui all’arena Santa Giuliana abbiamo messo i sub in configurazione cardioide, ritardandoli digitalmente per creare un arco con 100° di ampiezza. Inoltre, siccome queste giornate calde e ventose rendono l’high end meno frizzante, ho usato RDNet per correggere leggermente le casse in funzione della distanza da percorrere.”
D: Sul palco in questi giorni si sono alternati molti artisti diversi fra di loro: Subsonica, Chick Corea e Herbie Hancock, Paolo Conte, Lady Gaga e Tony Bennett, Gilberto Gil e Caetano Veloso, per citarne solo alcuni. I fonici ti hanno fatto fare degli aggiustamenti?
“Sì, ogni fonico aveva necessità e preferenze specifiche, com’è normale che sia. Per esempio quello di Tony Bennett e Lady Gaga ha chiesto una piccola equalizzazione dei frontfill sulla parte alta, per scurirli leggermente.”
D: Hai lavorato bene con gli stage monitor TT25-SMA?
“Li avevo già usati in altre occasioni. Sono rimasto soddisfatto, li ho trovati molto flat e sono riuscito ad ottenere la giusta risposta in frequenza semplicemente aprendo il canale.”
Il progetto audio è stato sviluppato dal responsabile del progetto tecnico audio e luci dei tre outdoor stage di Umbria Jazz e CEO di Reference Laboratory, Angelo Tordini, insieme agli ingegneri di RCF. L’obiettivo comune era quello di offrire un risultato molto accurato, in grado di assicurare un’eccellente qualità del suono in tutte le posizioni dell’arena Santa Giuliana.
“Durante la prima serata, quella con Paolo Conte, l’impianto RCF ha reagito molto bene per le sonorità del maestro, caratterizzate da suoni acustici e melodie precise” racconta Tordini. “Poi, con i Subsonica, siamo passati a sonorità decisamente diverse, cambiando nuovamente con gli artisti dei giorni successivi: Stefano Bollani, Chick Corea e Herbie Hancock, Lady Gaga e Tony Bennett, Gilberto Gil e Caetano Veloso, e molti altri. L’impianto della serie TT+ di RCF è versatile, potente e raffinato, ed è sempre stato all’altezza delle esigenze degli interpreti che stanno sul palco”.
Si chiude in bellezza l’edizione 2015 di Umbria Jazz, con grande soddisfazione degli organizzatori che l’hanno definita un’annata da record. Per RCF il maggior successo sta nell’aver appagato il pubblico di Umbria Jazz e gli interpreti esigenti che si sono susseguiti sul prestigioso palco dell’arena Santa Giuliana in quello che, secondo le parole dello stesso Herbie Hancock, “è il luogo in cui bisogna essere in questo periodo dell’anno”.
Pagina 16 di 46
— 10 Items per Page
Mostrati 151 - 160 su 452 risultati.